Szenzoros integrációs terápia
A szenzoros integrációs terápiák (Alapozó Terápia, TSMT, DSzIT, SzIT, stb.) egy tőről fakadnak. Ez pedig a Jean Ayres nevéhez fűződő Szenzoros Integrációs Terápia (továbbiakban SzIT).
A szenzoros integráció olyan neurológiai folyamat, mely a testünk és a környezetünk ingereit/érzeteit rendezi, és lehetővé teszi, hogy testünket az aktuális helyzetnek megfelelően tudjuk használni. A folyamat három részből áll: az ingerek érzékeléséből, ezek feldolgozásából és a beérkező ingerekre adott megfelelő válaszreakcióból.
A szenzoros integrációs terápia során ezeket a folyamatokat méri fel a szakember és ezek alapján a szülővel egyeztetve határozzák meg a célokat. A feladatok tervezettek, a konduktor/gyógypedagógus határozza meg az óra menetét, az eszközöket úgy készíti elő, hogy biztosítsa a gyermek számára a választás lehetőségét, és a célok megvalósuljanak. Az órákon vagy nagymozgásos eszközöket (hinta, gördeszka, trambulin, korongok, labdák stb.) vagy az érzékelési problémának megfelelő egyéb játékokat/használati tárgyakat (hangszereket, ecsetet, slime-t stb.) használnak. Minden órába kerül a gyermek képességeihez igazítva finommozgásos, vagy részképességfejlesztő játék is.
A fejlesztés általában egyéni vagy kiscsoportos formában történik. Ideje néhány hónaptól 1-2 tanévig terjed. Amennyiben a gyermek a visszamérések alapján elérte a korának megfelelő szinteket, nincs szükség további ellátásra.
A szenzoros integrációs terápia javasolt lehet mozgástervezési nehézségekre, egyensúlyfejlesztésre, a szenzoros feldolgozás okozta zavarra, íz-, szag-, hallási érzékelési nehézségek fejlesztésére, megkésett beszédfejlődésnél. Az eljárás kb.1,5 éves kortól 11 éves korig alkalmazható.
Szőke Melinda
gyógypedagógus – konduktor, Ayres-terapeuta